تبلیغات
بصائر - آتشی در تاریکی
آتشی در تاریکی
أُولئِكَ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى‏ فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما كانُوا مُهْتَدِینَمَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمَّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِی ظُلُماتٍ لا یُبْصِرُونَصُمٌّ بُكْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَأَوْ كَصَیِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللَّهُ مُحِیطٌ بِالْكافِرِینَیَكادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ كُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ
قرآن كریم سوره مباركه بقره (2)، آیات 20-16
ترجمه : همین كسانند كه گمراهى را به « بهاى‏ » هدایت خریدند، در نتیجه داد و ستدشان سود « به بار » نیاورد؛ و هدایت یافته نبودند. مَثَل آنان، همچون مثل كسانى است كه آتشى افروختند، و چون پیرامون آنان را روشنایى داد، خدا نورشان را برد؛ و در میان تاریكیهایى كه نمى‏بینند رهایشان كرد. كرند، لالند، كورند؛ بنابراین به راه نمى‏آیند. یا چون « كسانى كه در معرض‏ » رگبارى از آسمان - كه در آن تاریكیها و رعد و برقى است- « قرار گرفته‏اند »؛ از « نهیب‏ » آذرخش « و » بیم مرگ، سر انگشتان خود را در گوشهایشان نهند، ولى خدا بر كافران احاطه دارد. نزدیك است كه برقِ چشمانشان را برباید؛ هر گاه كه بر آنان روشنى بخشد، در آن گام زنند؛ و چون راهشان را تاریك كند، « بر جاى خود » بایستند؛ و اگر خدا مى‏خواست شنوایى و بینایى‏شان را برمى‏گرفت، كه خدا بر همه چیز تواناست.
قرآن كریم سوره مباركه بقره (2)، آیات 20-16
شرح : شخصى با چشمان سنگى و لبها و گوشهاى بسته:
اشاره به كور و كر و لال بودن گمراهان.
فضاى تیره:
اشاره به تیرگى و ظلمتى كه گمراهان را فراگرفته است.
شرح مثل :مشبه:
منافقان، كسانی كه به ظاهر اسلام آوردند و در باطن، دل در گرو باطل داشتند. 
مشبه به:
كسی كه در بیابانی تاریك آتشی روشن كرده است و خداوند آن آتش را خاموش می ‏كند كه موجب وحشت و حیرت او می ‏شود. و یا كسی كه در شبی طوفانی و بارانی همراه با رعد و برق‏هی وحشت‏آور، از ترس غرش رعد انگشت در گوش نهاده و هر بار با استفاده از نور رعد چند قدمی حركت می ‏كند و مجدداً در ظلمت و تاریكی سرگردان می ‏ماند. 
وجه شبه و توضیح:
منافقینی كه به ظاهر در صف مؤمنان قرار داشتند و در واقع مخالف آنها بودند قصد داشتند كه از منافع ایمان ظاهری خود در بین مسلمانان كمال استفاده را ببرند و در خفا نیز با هم‏كیشان خود هم‏پیمان باشند، كه خداوند با نزول آیات متعددی نقاب از چهره واقعی این افراد برداشت. آنها اگر چه بری مدت كوتاهی از مصونیتها و مزایی اسلام برخوردار بودند و از رفاقت با كفار نیز بهره‏مند می ‏شدند ولی دیری نپایید كه این دوران موقت سپری شد و آنها منفور و مطرود سایرین شدند. بر همین اساس در مثالی زیبا حال و روز منافقین به كسی تشبیه شده است كه در ظلمتی كور قرار گرفته و راه از چاه و خوب از بد را تشخیص نمی ‏دهد و بری برطرف شدن تاریكی دست به كار می ‏شود و آتشی روشن می ‏كند. اما خداوند آتش او را خاموش می ‏كند و دوباره به همان ظلمات گرفتار می ‏شود. اما این دفعه ظلمتش مضاعف است، یكی ظلمت تاریكی و یكی هم ظلمت حیرت از اینكه چرا آتش وی خاموش شده است؟ و در نتیجه همین تاریكی است كه همچون فردی كور و كر و گنگ به هیچ وجه قادر به بازگشت از راه نادرست خود نمی ‏باشد. منافقینی كه به ظاهر دم از ایمان می ‏زدند و از برخی فواید دین برخوردار می ‏شدند، با نزول آیات افشاگرانه هم در این دنیا رسوا شدند و هم اینكه خداوند پس از مرگشان نور خود را از آنها می ‏گیرد و در ظلمت قرارشان می ‏دهد، یكی ظلمت اصلیشان و یكی ظلمتی كه با اعمالشان به بار آورده‏اند. در مثالی دیگر قرآن صحنه زندگی منافقان را اینگونه توصیف می ‏كند: شخصی كه در شبی تاریك و ظلمانی همراه با بارش شدید باران، توام با رعد و برق‏هی مهیب، سرگردان شده است. چنین شخصی از شدت ترس و غرش سهمگین و وحشتناك صاعقه، انگشتها را در گوش قرار داده، در ظلمتی بی ‏نهایت كه شدت برق چشمها را نابینا می ‏كند آشفته و مضطرب است. چند قدمی در پرتو نور صاعقه برمی ‏دارد و دوباره در حیرت و سرگردانی غرق می ‏شود. منافقان درست اینگونه بودند، در میان باران رحمت سیل‏آسی اسلام واقع شده بودند و چون در صف مؤمنان نبودند، مأمن و پناهگاهی نداشتند. قیام و جهاد مسلمین همچون رعد و برق آنها را دنبال می ‏كرد، پیشرفت اسلام همچون برق آسمانی چشمانشان را خیره كرده بود و خداوند نیز با نزول آیات پی ‏درپی آنها را رسوا می ‏نمود و همیشه از یكطرف در حال ترس از مسلمین و از طرف دیگر در وحشت از دست دادن منافعشان بودند.
شبکه تخصصی قرآن تبیان 



طبقه بندی: گرافیك‌های قرآنی،  نقاش‌های قرآنی،  معارف قرآن،  پیام‌های قرآنی،  سیمای انسان در قرآن،  امثال قرآنی، 
برچسب ها: آتشی در تاریکی، صاعقه، رعد، آذرخش،  

تاریخ : یکشنبه 22 بهمن 1391 | 01:21 ق.ظ | نویسنده : احمد یوسفی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.