تبلیغات
بصائر - غباری بر سنگ
شسشسش
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‏ كَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لا یَقْدِرُونَ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ مِمَّا كَسَبُوا وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكافِرِینَ
قرآن كریم سوره مباركه بقره (2)، آیه 264
ترجمه : ای كسانی كه ایمان آورده‏اید، صدقه‏هی خود را با منّت و آزار، باطل مكنید، مانند كسی كه مالش را بری خودنمایی به مردم، انفاق می ‏كند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد. پس مَثَلِ او همچون مَثَلِ سنگ خارایی است كه بر روی آن، خاكی « نشسته‏ » است، و رگباری به آن رسیده و آن « سنگ‏ » را سخت و صاف بر جی نهاده است. آنان « ریاكاران‏ » نیز از آنچه به دست آورده اند، بهره‏ی نمی ‏برند، و خداوند، گروه كافران را هدایت نمی ‏كند.گروه كافران را هدایت نمى‏كند.
قرآن كریم سوره مباركه بقره (2)، آیه 264
شرح نقاشی:  نقش‏هاى اسلیمى:
اشاره به ثواب بخشش و انفاق كه همچون گلهایى زیبا می روید.
پاره كردن صفحه پر از نقش‏هاى اسلیمى:
اشاره به نابود كردن ثواب بخشش و انفاق با منّت و آزار.
فضاى سیاه با تخته سنگى كه باران تند بر آن می بارد:
اشاره به باطل شدن عمل انفاق به واسطه ریا و خودنمایى و از بین رفتن ثواب عمل.
شرح مثل :
مشبه:
كسی كه مال خود را ریاكارانه به مردم انفاق می ‏كند. 
مشبه به:
سنگی سخت و صاف كه بر آن قشر نازكی از خاك نشسته و رگباری تند بر آن سنگ می ‏بارد كه تمام خاك را شسته و نهایتاً سنگ را لخت و بی ‏چیز بر جی بگذارد. 
وجه شبه و توضیح:
در اینجا سستی و بی ‏اثر بودن عمل مورد نظر است. فرض كنید كه روی سنگی سخت و صاف را لایه نازكی از خاك فراگرفته باشد و این سنگ در معرض بارانی تند و شدید قرار گیرد. اگر شرایط مساعد باشد انتظار می ‏رود كه با فراهم بودن آب باران كه مایه حیات هر جانداری است و خاكی كه محل جوانه زدن و رشد و نمو هر گیاهی می ‏تواند باشد، این سنگ هم به بركت وجود آب و خاك، محل رویش گیاهی باشد و ثمری به دنبال داشته باشد. اما درست برخلاف این انتظار آن باران تند، قشر نازك خاك روی سنگ را به راحتی می ‏شوید و نه تنها نتیجه و ثمری به دنبال ندارد حتی آن مقدار اندك خاك را هم از بین می ‏برد و این به خاطر نقص باران و یا عیب خاك نیست بلكه به خاطر بی ‏قابلیتی سنگ است. این وضعیت سنگ سختی است كه در این مثل حال و روز ریاكاران به آن تشبیه شده است. چرا كه فرد ریاكار نیز وقتی عمل خود را (در اینجا انفاق) به خاطر خدا انجام نمی ‏دهد، هیچ ثوابی به دنبال عملش وجود نخواهد داشت و این به خاطر عیب و نقص در عمل نیست زیرا هر عمل خیری مثل انفاق سبب اجر و پاداش خواهد بود بلكه به خاطر آن است كه قلب صاحب عمل همچون سنگی سخت، استعداد پذیرفتن رحمت و كرامت از طرف خداوند را ندارد. نتیجه اینكه پذیرش اعمال احتیاج به نیتی خالص بری خدا دارد.
شبکه تخصصی قرآن تبیان 



طبقه بندی: گرافیك‌های قرآنی،  نقاش‌های قرآنی،  معارف قرآن،  سیمای انسان در قرآن،  امثال قرآنی،  قرآن و حكومت اسلامی،  قرآن و تربیت صحیح، 
برچسب ها: صدقه، غباری بر سنگ، منت، انفاق، خودنمایی، ریا، رگبار، ثواب،  

تاریخ : یکشنبه 22 بهمن 1391 | 01:30 ق.ظ | نویسنده : احمد یوسفی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.